Spółka Pol-Miedź Trans należąca w 100% do członka Dolnośląskiej Doliny Wodorowej – KGHM Polska Miedź S.A. – przeprowadzi w maju testy lokomotywy napędzanej wodorem wyprodukowanej przez polskiego producenta – PESA. Wodorowe lokomotywy mogą być efektywną i ekologiczną alternatywą dla pociągów spalinowych kursujących na trasach nie posiadających trakcji elektrycznej. To kolejny z obszarów, gdzie energia odnawialna mogłaby pomóc w dekarbonizacji sektorów tradycyjnie opartych na paliwach kopalnych i trudnych do elektryfikacji.

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że linie niezelektryfikowane stanowią w Polsce ponad 37% dostępnych szlaków kolejowych. Całkiem sporo mamy ich również na Dolnym Śląsku, co związane jest z obsługą tras do górskich kurortów przez Koleje Dolnośląskie. Co ważne, lokomotywy wodorowe oferują znacznie większe zasięgi niż konkurencyjne lokomotywy zasilane akumulatorami, co przekłada się na rzadsze i krótsze okresy tankowania a tym samym – bardziej efektywne wykorzystanie zakupionego sprzętu.

Obszary zastosowań wodoru w kolejnictwie są bardzo zróżnicowane. Oprócz wspomnianych pociągów pasażerskich, inną możliwością jest użytkowanie pojazdów wodorowych przy obsłudze bocznic przez duże zakłady przemysłowe, gdzie odbywa się dużo krótkodystansowych jazd manewrowych. Właśnie do takich zastosowań przymierza się spółka Pol-Miedź Trans z grupy kapitałowej KGHM. Zgodnie z informacją opublikowaną na stronie firmy, w maju przeprowadzi ona testy lokomotywy SM42-6Dn Hydrogen zmodernizowanej przez PESA Bydgoszcz.

Kluczowe informacje o lokomotywie PESA SM42-6Dn Hydrogen:

  • Opis producenta: bezemisyjna lokomotywa manewrowa dla terminali intermodalnych i zielonych portów
  • Przeznaczenie: prace manewrowe i lekkie składy towarowe
  • Prędkość max: 90 km/h
  • Masa służbowa: 70 t
  • Moc ogniwa wodorowego: 2x 85 kW
  • Zużycie paliwa: < 0.08 kg/kWh
  • Napięcie pracy DC zasilania: < 800V
  • Silniki trakcyjne: Asynchroniczne
  • Liczba silników trakcyjnych: 4
  • Magazyn energii pośredniczący – pojemność baterii LTO: 167 kWh
  • Zbiorniki wodorowe – typ: III
  • Zbiorniki wodorowe – ciśnienie: 350 MPa
  • Zbiorniki wodorowe – pojemność: 175 kg H2
  • Czas tankowania: max. 30 min.

Źródła informacji: