Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w programie wsparcia zakupu pojazdów ciężkich o napędzie zeroemisyjnym. Na realizację programu przeznaczono aż 2 miliardy złotych, a wśród kwalifikowanych typów pojazdów znalazły się również ciężarówki wodorowe (obok elektrycznych bateryjnych). To wyjątkowa szansa dla firm transportowych, operatorów flot oraz producentów, by wejść w nowy etap transformacji sektora TSL. Stowarzyszenie Dolnośląska Dolina Wodorowa zaprasza wszystkich zainteresowanych do współpracy przy opracowaniu wniosku o dofinansowanie!
Co jest dofinansowane?
Nabór wniosków dotyczy zakupu i leasingu zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 (3,5-12 ton DMC) i N3 (powyżej 12 ton DMC). To pojazdy, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Kto może dostać dofinansowanie?
Beneficjentami programu mogą zostać przedsiębiorcy. Jeden wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie. Wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi nie może przekroczyć 15% budżetu określonego dla naboru.
Termin naboru: 30.05.2025 r. – 30.06.2029 r.
Budżet programu: 2 mld zł.
Dofinansowanie dostępne w formie dotacji do zakupu pojazdu lub w przypadku leasingu – dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu.
Intensywność dofinansowania uzależniona jest od formy wsparcia.
Zakup pojazdu zeroemisyjnego:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.
Leasing pojazdu zeroemisyjnego:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.
Dlaczego ciężarówki wodorowe?
Choć w sektorze lekkich pojazdów użytkowych dominuje technologia bateryjna, to w segmencie ciężkiego transportu drogowego wodór odgrywa coraz bardziej kluczową rolę. Wynika to z kilku przesłanek technologicznych i operacyjnych:
🔋 1. Krótki czas tankowania
Wodorowe ciężarówki typu FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) można zatankować w ok. 10–15 minut, co jest istotne w transporcie długodystansowym i kontraktowym, gdzie liczy się minimalizacja przestojów.
⚖️ 2. Większy zasięg bez zwiększania masy
W przeciwieństwie do pojazdów bateryjnych, ciężarówki wodorowe osiągają zasięgi 600–800 km na jednym tankowaniu, nie zwiększając nadmiernie masy własnej. Dzięki temu nie ograniczają ładowności – kluczowej w logistyce towarowej.
🌱 3. Niższe emisje w cyklu życia
Analizy LCA (Life Cycle Assessment), m.in. z badań Fraunhofer ISI i ICCT (2022), pokazują, że przy zastosowaniu zielonego wodoru emisje GHG z ciężarówek FCEV mogą być nawet o 80–90% niższe niż w przypadku diesla.
🚚 4. Dostosowanie do trudnych warunków
Pojazdy FCEV lepiej radzą sobie w niskich temperaturach i przy dużych obciążeniach niż ich bateryjne odpowiedniki, co ma znaczenie w Polsce i całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
🌐 5. Wzrost zainteresowania w Europie
Producenci tacy jak Hyundai (XCIENT), Daimler Trucks, Volvo, Quantron czy Nikola Motors już oferują lub testują na europejskich rynkach pojazdy FCEV klasy 12–44 ton (N3). Polska infrastruktura tankowania H₂ dopiero się rozwija, ale już dziś wiadomo, że będzie ona projektowana m.in. z myślą o szlakach ciężarowych (TEN-T).
Szczegółowe informacje o programie na stronie: Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Portal Gov.pl