Dekarbonizacja transportu to nie tylko elektromobilność czy wodór w transporcie drogowym – to także lotnictwo, które stoi przed ogromnym wyzwaniem redukcji emisji. 18 lutego podczas posiedzenia Komitetu ds. Technologii Wodorowych i Magazynowania Energii PSNM – We drive new mobility! dyskutowaliśmy o możliwościach i barierach związanych z wdrażaniem technologii wodorowych oraz produkcją zrównoważonych paliw lotniczych (SAF – Sustainable Aviation Fuels).
Wodór i jego pochodne w produkcji SAF – stabilny model biznesowy
Odbiór wodoru i jego derywatyw do celów produkcji SAF jest jednym z kluczowych i stabilnych modeli biznesowych w gospodarce wodorowej. Liczne projekty w Europie koncentrują się na wykorzystaniu zielonego wodoru do produkcji paliw syntetycznych dla lotnictwa. Przykładem jest projekt produkcji SAF w Saksonii, który pokazuje, że integracja OZE, wodoru i sektora paliwowego jest możliwa i opłacalna.
W Polsce temat e-kerozyny i jej produkcji z zielonego metanolu dopiero zaczyna się pojawiać w debacie branżowej. Większość projektów rozwijanych w tym obszarze opierała się na mechanizmach finansowania IPCEI, ale do tej pory nie powstała u nas żadna pełnoskalowa inwestycja. Doliny wodorowe mogą odegrać kluczową rolę w rozwijaniu tych technologii, oferując infrastrukturę i wsparcie dla nowych inwestycji.
Rola Dolnośląskiej Doliny Wodorowej w ekosystemie SAF
Podczas wydarzenia nasz wiceprezes, Szymon Płoński, przedstawił perspektywy wykorzystania wodoru i OZE w dekarbonizacji lotnictwa, omawiając różne metody produkcji wodoru niskoemisyjnego oraz ich integrację z produkcją SAF. Podkreślił również, że ulokowanie projektów wodorowych w dolinach wodorowych pozwala na budowanie stabilnych i długoterminowych modeli biznesowych.
Wspólne działania na rzecz lotnictwa niskoemisyjnego
W debacie wzięli udział eksperci z Politechniki Poznańskiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Orlen S.A., LOT Polish Airlines oraz Dudkowiak Kopeć & Putyra Business Lawyers Poland, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i prognozami dotyczącymi przyszłości lotnictwa wodorowego. LOT już wdraża innowacyjne technologie redukujące emisje, a temat SAF będzie wielokrotnie poruszany podczas nadchodzących wydarzeń branżowych, takich jak H2Poland i Kongres Nowej Mobilności w Katowicach (23-25 września 2025 r.).
Dolnośląska Dolina Wodorowa cieszy się, że mogła aktywnie uczestniczyć w tej dyskusji i przyczynić się do wymiany wiedzy na temat przyszłości lotnictwa zasilanego wodorem. Dziękujemy organizatorom i uczestnikom za inspirujące rozmowy oraz możliwość współtworzenia nowego podejścia do zrównoważonego transportu lotniczego.