Jeszcze w tym roku Niemcy planują ukończenie pierwszego, 525-kilometrowego odcinka sieci rurociągów wodorowych. Skąd może do niej trafić wodór? Chociażby z Norwegii i Finlandii, w których już wkrótce ruszą kolejne instalacje elektrolizerowe o mocy dziesiątek megawatów. Wodór będzie wykorzystywany do dekarbonizacji transportu ciężkiego, lotnictwa i przemysłu. O tym wszystkim dowiesz się z pierwszego w tym roku raportu DDW z postępów w projekcie Baltic Sea Hydrogen Valley, którego jesteśmy członkiem!
Niniejszy raport został przygotowany przez konsorcjum projektu Baltic Sea Hydrogen Valley. Stowarzyszenie Dolnośląska Dolina Wodorowa jest członkiem konsorcjum i jako jedyny polski partner projektu odpowiada za rozpowszechnianie na terenie Polski informacji o postępach w pracach projektowych. Zostaliśmy za to docenieni specjalnym wyróżnieniem przez Minister Klimatu i Środowiska. Pełne informacje o Bałtyckiej Dolinie Wodorowej można znaleźć na oficjalnej stronie projektu.
Zapraszamy do lektury!
Pierwszy odcinek niemieckiej rurociągowej sieci wodorowej
Niemcy planują dokończyć pierwsze 525 kilometrów swojego krajowego rurociągu wodorowego do 2025 roku. Jest to część szerszego planu stworzenia 9040-kilometrowej sieci wodorowej do 2032 roku, łączącej porty, zakłady produkcyjne i regiony przemysłowe. Duża część rurociągu zostanie przekształcona z istniejącej infrastruktury gazu ziemnego [1]. Ponadto GASCADE (operator systemu przesyłowego gazu ziemnego) rozpoczęło napełnianie swojej sieci rurociągów wodorem w ramach projektu Flow – making hydrogen happen. Inicjatywa ta obejmuje ponowne wykorzystanie około 400 kilometrów istniejącej infrastruktury gazu ziemnego do końca 2025 roku [2].
Inne kraje również inwestują w rurociągi wodorowe, które będą transportować zielony wodór przez krajowe i regionalne centra przemysłowe. W Belgii Fluxys Hydrogen uruchomił pierwszą fazę swojej sieci rurociągów wodorowych, aby połączyć główne porty i regiony przemysłowe, takie jak Antwerpia, wzmacniając ambicje kraju, aby stać się kluczowym węzłem wodorowym w północno-zachodniej Europie [3].
Nowe instalacje produkcji zielonego wodoru wokół Bałtyku
W Skandynawii Norwegian Hydrogen AS podjął ostateczną decyzję inwestycyjną dotyczącą 25-megawatowej instalacji do produkcji zielonego wodoru w Rjukan w Norwegii, której budowa ma się rozpocząć w 2025 roku. Zakład będzie dostarczał lokalnym klientom transportowym i przemysłowym w południowej Norwegii i Szwecji odnawialny wodór, zwiększając możliwości regionu w zakresie czystej energii [4].
P2X Solutions otrzymało 60 milionów euro dotacji inwestycyjnej od Business Finland na budowę zakładu produkcji odnawialnego wodoru i syntetycznego metanolu w Joensuu, o planowanej zdolności produkcyjnej 40 MW odnawialnego wodoru. Zakład miałby się znajdować w strefie przemysłowej w Joensuu, w pobliżu bioelektrowni. Zakład P2X Solutions jest przykładem zintegrowanego rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym i ma wykorzystywać CO2 wychwycony z produkcji energii w bioelektrowni w produkcji e-metanolu. Ponadto bioinstalacja będzie wykorzystywać ciepło odpadowe wytwarzane przez zakład P2X Solutions i przesyłać je do sieci ciepłowniczej Joensuu [5].
European Energy ogłosiło pomyślną produkcję swojego pierwszego e-metanolu w zakładzie Kassø w Danii. To ważny kamień milowy w produkcji zielonego paliwa, wykorzystując energię odnawialną głównie z zakładu Kassø Solar Park i wychwycony CO2 pochodzący lokalnie z zakładu biogazowego w Tønder. Celem projektu jest dostarczenie przemysłowi morskiemu i chemicznemu zrównoważonych alternatyw dla paliw kopalnych [6].
Wodór w transporcie
W ciężkim transporcie drogowym Daimler Truck testuje ciężarówki z ogniwami paliwowymi nowej generacji w szwajcarskich Alpach w wymagających warunkach, takich jak strome zbocza i zimna pogoda, aby sprawdzić ich wydajność w podróżach na duże odległości [7]. W transporcie morskim Fincantieri i Viking współpracują przy pierwszym na świecie statku wycieczkowym zasilanym wodorem, którego zwodowanie planowane jest na 2026 rok — kamień milowy w zakresie zrównoważonej żeglugi [8]. W przypadku lotnictwa Elyse Energy wybrało technologię biopaliwową Thyssenkrupp do nowej fabryki zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), która połączy odnawialny wodór i biomasę w celu produkcji czystszego paliwa lotniczego [9]. Ponadto w ramach projektu Eco2Fly planuje się wyprodukowanie 100 000 ton e-SAF poprzez wychwytywanie CO2 z cementowni w Hiszpanii i przy użyciu zielonego wodoru [10].
Wykorzystanie wodoru w przemyśle
Dekarbonizacja przemysłowa pozostaje głównym motorem wdrażania wodoru. W całej Europie wodór zastępuje paliwa kopalne w sektorach takich jak produkcja stali i rafinacja. Na przykład TotalEnergies podpisało 15-letnią umowę z RWE na zakup 30 000 ton zielonego wodoru rocznie, począwszy od 2030 r. Wodór będzie pochodził z budowanego przez RWE w Lingen w Niemczech zakładu elektrolizy o mocy 300 MW. Ta umowa wspiera dekarbonizację rafinerii TotalEnergies w Leunie i jest częścią szerszego planu zabezpieczenia 500 000 ton zielonego wodoru rocznie w całej Europie [11].
Salzgitter AG położyło podwaliny pod duży zakład produkujący zielony wodór w ramach swojego programu SALCOS (Salzgitter Low CO2 Steelmaking). Zakład, który jest jednym z największych w Europie zakładów produkujących zielony wodór, ma na celu produkcję około 9000 ton zielonego wodoru rocznie, począwszy od 2026 r. Ten zielony wodór będzie wykorzystywany do produkcji stali niskowęglowej poprzez zastąpienie węgla w procesie produkcyjnym [12].
Masz ciekawy news, którym warto byłoby podzielić się z naszymi bałtyckimi partnerami? Skontaktuj się z nami!
Źródła:
- [1] https://fuelcellsworks.com/2025/01/06/green-investment/germany-to-complete-first-525-kilometers-of-national-hydrogen-pipeline-in-2025
- [2] https://www.gascade.de/en/press/press-releases/press-release/hydrogen-here-we-come
- [3] https://www.gasworld.com/story/fluxys-hydrogen-starts-first-phase-of-hydrogen-pipeline-build-out/2153667.article/
- [4] https://norwegianhydrogen.com/news/investment-decision-at-rjukan
- [5] https://p2x.fi/en/business-finland-provided-investment-grant-to-p2x-solutions-joensuu-plant/#:~:text=Business%20Finland%20has%20provided%20investment,to%20be%20made%20in%202025.
- [6] https://europeanenergy.com/2025/03/12/european-energy-produces-first-raw-e-methanol-at-kasso/
- [7] https://fuelcellsworks.com/2025/03/25/fuel-cells/next-generation-fuel-cell-truck-daimler-truck-tests-first-prototypes-in-the-swiss-alps
- [8] https://maritime-executive.com/article/fincantieri-and-viking-unveil-world-s-first-h2-powered-cruise-ship
- [9] https://www.h2-view.com/story/elyse-energy-selects-thyssenkrupps-biofuel-technology-for-hydrogen-based-saf-plant/2123189.article/
- [10] https://www.h2-view.com/story/eco2fly-to-produce-100000-tonnes-of-hydrogen-based-e-saf-from-cement-production-emissions/2124321.article/
- [11] https://renews.biz/99340/rwe-totalenergies-sign-hydrogen-deal/
- [12] https://www.steelradar.com/en/haber/salzgitter-ag-laid-the-foundation-stone-for-one-of-europes-largest-green-hydrogen-plants/