28 maja odbędzie się kolejne Zgromadzenie Ogólne członków konsorcjum projektu Baltic Sea Hydrogen Valley. To dobry moment na podsumowanie kluczowych wydarzeń z pierwszego półrocza 2025 roku oraz skrót informacji o osiągnięciach projektu w 2024 roku. A wydarzyło się sporo! Najważniejszym wydarzeniem ostatniego okresu projektu jest z pewnością uruchomienie potężnej instalacji produkcji zielonego wodoru w fińskim mieście Harjavalta oraz przyznanie finansowania na bardzo ważne projekty infrastrukturalne związane z międzynarodowym transportem wodoru. Zapraszamy do lektury!
1. Uruchomienie pierwszej komercyjnej produkcji zielonego wodoru w Finlandii
W lutym 2025 roku firma P2X Solutions uruchomiła w miejscowości Harjavalta pierwszą w Finlandii instalację do komercyjnej produkcji zielonego wodoru. Elektrolizer o mocy 20 MW, dostarczony przez niemiecką firmę Sunfire GmbH, wykorzystuje odnawialną energię elektryczną, głównie z farm wiatrowych, do produkcji wodoru poprzez elektrolizę wody. Szacuje się, że instalacja pozwoli na redukcję emisji CO₂ o około 40 000 ton rocznie.
Projekt otrzymał znaczące wsparcie finansowe: 26 milionów euro w formie dotacji inwestycyjnej od fińskiego Ministerstwa Gospodarki oraz 10 milionów euro pożyczki kapitałowej od Fińskiego Funduszu Klimatycznego. W przyszłości planowane jest uruchomienie jednostki metanizacji, która będzie przetwarzać część wyprodukowanego wodoru na syntetyczny metan, a także budowa kolejnych instalacji w Joensuu (40 MW) i Oulu (do 100 MW).
👉 Więcej informacji: p2x.fi / fuelcellsworks.com / balticseah2valley.eu
2. 51,4 mln euro dla Gasgrid i partnerów na rurociągi wodorowe
Na początku 2025 roku Gasgrid Finland wraz z partnerami otrzymał łączne dofinansowanie w wysokości 51,4 miliona euro z instrumentu CEF Energy (Connecting Europe Facility) na realizację trzech kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie Morza Bałtyckiego:
-
Nordic Hydrogen Route (NHR) – projekt zakładający budowę około 1000 km sieci przesyłowej wodoru wzdłuż Zatoki Botnickiej, łączącej północną Szwecję i Finlandię. Partnerami są Gasgrid Finland i Nordion Energi. Projekt otrzymał 29,4 mln euro dofinansowania, a jego całkowita wartość szacowana jest na 5,5 mld euro
-
Baltic Sea Hydrogen Collector (BHC) – inicjatywa budowy około 1250 km podmorskiego rurociągu wodorowego łączącego Finlandię, Szwecję i Niemcy, z możliwością rozgałęzień do innych krajów regionu. Projekt realizowany jest przez Gasgrid Finland, Nordion Energi oraz Copenhagen Infrastructure Partners i otrzymał 15,3 mln euro dofinansowania
-
Nordic-Baltic Hydrogen Corridor (NBHC) – projekt mający na celu stworzenie infrastruktury przesyłowej wodoru łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę i Niemcy. Partnerami są operatorzy systemów przesyłowych z tych krajów, w tym GAZ-SYSTEM z Polski. Projekt otrzymał 6,8 mln euro na przeprowadzenie studiów wykonalności, które mają zakończyć się do końca 2026 roku.
👉 Więcej informacji o projektach: Gasgrid Finland
3. Współpraca nordycka na rzecz sprawiedliwej transformacji
W Oulu odbyło się wydarzenie Nordic Collaboration for EU Transition, podczas którego omawiano wyzwania związane z lokalizacją projektów, akceptacją społeczną i planowaniem infrastruktury wodorowej w Finlandii, Szwecji i Norwegii. Podkreślono rolę silnego planowania regionalnego i transparentności w komunikacji z interesariuszami.
👉 Szczegóły wydarzenia
4. Wideo o projekcie BalticSeaH2
Ukazał się oficjalny film prezentujący projekt BalticSeaH2, w którym partnerzy dzielą się swoją wizją dekarbonizacji przemysłu, rozwoju infrastruktury i integracji europejskich rynków energii za pomocą wodoru.
🎥 Obejrzyj film
5. Wodorowe rynki w kontekście unijnym – Clean Industrial Deal
Komisja Europejska zapowiedziała nową inicjatywę legislacyjną Clean Industrial Deal, której celem jest stworzenie mechanizmów wsparcia dla rynków zbytu technologii czystych, w tym wodoru. Podkreślono potrzebę szybszej implementacji i przejścia od planowania do działania.
👉 Więcej na stronie Hydrogen Europe
6. Podsumowanie 2024 roku
Projekt oficjalnie rozpoczął się w sierpniu 2023 roku a pierwsze miesiące pracy poświęcone były na ułożenie zasad współpracy, przepływu informacji i danych. Dlatego dopiero w 2024 roku odnotowane zostały pierwsze poważne postępy w projekcie. W minionym roku partnerzy BalticSeaH2:
- Zintegrowali projekt Baltic z prowadzonymi równolegle pracami nad planowanym rurociągiem do transportu wodoru ze Skandynawii do Europy Środkowej nazywanym Nordycko-Bałtyckim Korytarzem Wodorowym (źródło: Enabling Infrastructure for a Regional Cross-Border Hydrogen Valley – with Strong Linkage with Baltic Sea region, 01.03.2024, https://balticseah2valley.eu/enabling-infrastructure-for-a-regional-cross-border-hydrogen-valley-with-strong-linkage-with-baltic-sea-region/).
- Zidentyfikowali i opisali kilkadziesiąt inwestycji infrastrukturalnych planowanych w krajach bałtyckich – część z nich weszła już w fazę przedrealizacyjną lub uzyskała finansowanie publiczne (źródło: Updates on BalticSeaH2 investment cases, 15.04.2024, https://balticseah2valley.eu/updates-on-balticseah2-investment-cases/).
- Zrealizowali studia przypadków w zakresie technologii Power-to-Gas oraz CCU, wdrażanych pilotażowo w zakładach Waste-to-Energy (źródło: Hydrogen Economy Drivers and Barriers, 19.06.2024, https://balticseah2valley.eu/power-to-gas-and-ccu-at-a-waste-to-energy-plant/).
- Opracowali analizy dotyczące bezpieczeństwa technologii wodorowych, rozprawiając się z mitami oraz wskazując dobre praktyki regulacyjne i inżynieryjne (źródło: Hydrogen Safety, 30.09.2024, https://balticseah2valley.eu/hydrogen-safety-myths-reality-and-future-prospects/).
- Podjęli działania w zakresie integracji łańcuchów wartości wodoru i technologii CCU, identyfikując możliwe synergie przemysłowe (źródło: Insights from integrating hydrogen and CCU value chains, 31.10.2024, https://balticseah2valley.eu/insights-from-integrating-hydrogen-and-ccu-value-chains/).
- Otrzymali nagrodę Ministra Klimatu i Środowiska RP za udział Dolnośląskiej Doliny Wodorowej w projekcie – BalticSeaH2 został uznany za jeden z pięciu najlepszych projektów wodorowych realizowanych z udziałem polskich instytucji (źródło: BalticSeaH2 Honored with Polish Climate Ministry Award, 16.12.2024, https://balticseah2valley.eu/balticseah2-honored-with-polish-climate-ministry-award/).
DDW w 2024 roku aktywnie promowała projekt na arenie międzynarodowej (m.in. podczas targów H2Poland w Poznaniu, GHIC w Dreźnie, Hydrogen Expo 2024 w Piacenzie i ONS 2024 w Stavanger), rozwijała lokalne projekty pilotażowe (np. w Gaju Oławskim i Wałbrzychu) oraz uczestniczyła w strategicznym dialogu z GAZ-SYSTEM i partnerami przemysłowymi w Polsce.
Dolnośląska Dolina Wodorowa kontynuuje swoje zaangażowanie w działania BalticSeaH2, skupiając się na integracji regionalnych projektów z ogólnoeuropejską infrastrukturą oraz promowaniu zastosowań wodoru w przemyśle, transporcie i gospodarce komunalnej.
Zapraszamy do śledzenia dalszych aktualności na naszej stronie oraz na oficjalnym portalu projektu:
👉 www.balticseah2valley.eu